keskiviikko 25. syyskuuta 2013

Welcome to paradise

Cairnsin jälkeen matkamme jatkui Townsvilleen. Bussimatka sinne kesti noin kuusi tuntia. Ostimme Cairnsista Greyhoundin bussipassit, joilla voimme matkustaa kolmen kuukauden ajan Cairnsista Sydneyhin. Townsvillessä tapasimme lisää suomalaisia - osittain myös "vanhoja tuttuja" ;). Yhtenä päivänä teimme kahden suomalaisen kanssa kävelyretken Castelehill-nimiselle kukkulalle. Kävely kukkulalle helteessä kesti noin tunnin townsvillen keskustasta. Huipulta näki koko Townsvillen, meren ja Magnetic Islandin. Näimme myös jonkinlaisen liskon, joka oli aika iso! Pelottavaa... Samana päivänä kävimme myös Rockpoolilla, joka on meren vieressä oleva suolaisen veden uima-allas ulkona. Rockpool oli mukava paikka hengata. Muuta tekemistä Townsvillessä ei juurikaan ollut : D Ei edes vaatekauppoja keskustassa.. Kummallinen kaupunki... Iso osa ihmisistä käy Townsvillen reissullaan Magnetic Islandilla, jossa voi käydä koalapuistossa maksusta ja ottaa kuvan koalan tai krokovauvan kanssa. Päätimme kuitenkin jättää tämän reissun välistä, että saimme säästettyä hieman rahaa.

Saavuimme Airlie beachille tiistaina 24.9. Airlie beach on pieni lomakylä, josta tehdään retkiä whitsundaysin saarille. Saarille voi tehdä päiväretkiä tai 2-3 päivän reissuja, jolloin saa yöpyä veneessä 1-2 yötä. Varasimmekin heti ensimmäisenä päivänämme 2 päivän purjehdusretken. Tätä on odotettu! Varasimme myös samalla kolmen päivän reissun Fraser Islandille ja päiväretken Hervey Bayhin valaiden bongailuun. Saimme viikon hostellit kaupan päälle ja valmiin suunnitelman seuraavaksi kahdeksi viikoksi. Ihanaa, ei tarvi käyttää energiaa enää edes matkan suunnitteluun : D

Airlie beach on todella upea pikkukylä! Kylästä tuli mieleen Suomen Levi. Laskettelun ja hiihtämisen sijaan ihmiset tulevat vaan purjehtimaan tänne : D Rannalla näkyi lukemattomia veneitä! Tämä näky oli upea.

Purjehdusreissumme Whitsundaysille teimme Hammer-nimisellä purjeveneellä. Meille molemmille tämä oli ensimmäinen kerta purjeveneen kyydissä. Aluksi meille tuli yllätyksenä se, että laiva näytti pieneltä verrattuna reissulle osallistuvien - ja laivalla yöpyvien - ihmisten määrään. Mutta huolemme osottautui aiheettomaksi ja ihastuimme molemmat päätä pahkaa purjetimiseen! Olisi mahtavaa käydä enemmänkin purjehtimassa. Harmi, että nuo reissut ovat niin kalliita... Ensimmäisenä päivänä oli tosi tuulista ja aallot olivat - ainakin meidän mittapuulla - suuria. Purjehtimisen kannalta sää oli kuitenkin loistava! Oli mahtavaa istua purjeveneen reunalla, kun aallot löivät välillä laivan kannelle asti. On todellakin hyvä pitää mielessä, että purjehtiminen on todellakin vesiurheilua! Vaatteiden kastuminen on osa seikkailua.

Ensimmäiseksi purjehdimme noin pari tuntia reefeille, joissa kävimme snorklaamassa. Korallit olivat todella värikkäitä. Värikkäämpiä, kuin aikaisemmalla sukellusretkellämme. Näimme punaisia, keltaisia, vihreitä ja violetteja koralleja. Kalojakin löytyi muutama. Seuraavaksi menimme saarelle, jossa on Whitehaven beach. Kävimme lookout-paikalla ihastelemassa tätä upeaa näköalaa.

Tämän jälkeen aloimme viettää iltaa veneellämme. Vietimme yön ihan whitsundayn rannikolla. Illalla tutustuimmekin paremmin ryhmäämme. Meitä oli muun muassa USA:sta, Hollannista, Tanskasta, Isosta-Britanniasta, Ranskasta ja Chilestä. Yhteensä vajaa 20 henkeä.

Muutaman tunnin yöunien jälkeen heräsimme katsomaan auringonnousua, jonka jälkeen lähdimme Whitehaven beachille. Emme olleet uskoa silmiämme, kun beachin maisemat avautuivat lopulta. Hiekka oli todellakin täysin valkoista ja todella hienojakoista - aivan kuin olisi kävellyt pumpulissa. Vesi oli kirkasta ja niin turkoosia... Ehdottomasti yksi kauneimmista - tai kaunein - paikka, jonka olemme nähneet. Valitettavasti rannalla piti varoa meduusoja. Näitä näimmekin siellä. Ne voivat olla jopa tappavan myrkyllisiä. Siksi uimme rannalla suojapuvut päällä.

Lopuksi otimme vielä purjehduskisan kahden muun purjeveneen kanssa! Kaiken kaikkiaan reissu oli todella onnistunut. Reissun jälkeen oli tietysti vielä after partyt purjehdusporukkamme kanssa.

Kaiken kaikkiaan viivyimme Airliella viisi päivää. Venytimme lähtöämme yhdellä päivällä, sillä tutustuimme purjehdusreissulla ihaniin ihmisiin ja jäimme viettämään viimeiseksi illaksi BBQ-iltaa heidän kanssaan. Pojat tekivät kyllä niin mahtavan makuista BBQ-ruokaa, että saa nähdä maistuuko tulevaisuudessa saatava grilliruoka enää miltään. Valitettavasti kaikilla reissaajilla oli erilaiset matkasuunnitelmat ja meilläkin oli jo hostellit bookattuna Emu Parkkiin. Niinpä matka siis jatkuu! Noh, pari päivää vietetään rentoutuen Emu Parkissa, josta jatkamme keskiviikkona Hervey Bayhin katselemaan valaita! Wuhuu!

Jo nyt on käynyt selväksi, kuinka iso maa Australia on... Matkamme on vasta alussa ja olemme kuluttaneet bussinpenkkejä jo noin 20 tuntia... Noh, eihän meillä ole täällä muuta kuin aikaa. ;p Kaiken kaikkiaan Airliesta jäi todella hyvä ja vähän jopa haikea fiilis. Purjehtimaan on pakko vielä päästä, se oli niin siistiä! Toivottavasti myös tapaamme purjehdusporukkaamme vielä jossain merkeissä.

Nyt loikoilemme Emu Parkissa kunnon luksus hostellissa: puhdas, valkoinen, oma kylpyhuone, televisio, vain neljän henkilön huone, puhtaat lakanat, tuuletus, ei bileääniä.... Luksusta!

No worries, mate!

1. Kuulostaa ihanalta! Sanon vielä miljoonatta kertaa että oon niiiin kade!!! :D Pitäkää toisistanne huolta. -Noora R

2. Kuulostaa niin ihanalta, todelliselta Paratiisilta! Ihanaa, kun kirjottelette tänne!!:)
    -Ida S

3. Mulla on sulle/teille haaste mun blogissa! :)