torstai 2. tammikuuta 2014

Sydney

Saavuimme Sydneyyn 14.12. Tupsahdimme Sydneyn Central-asemalle ilman sen kummempia suunnitelmia. Huoleton asenteemme saapui siis mukanamme suurkaupunkiin. Infosta kysymällä löysimme kuitenkin helposti oikean junan lauttaterminaaliin Circular Quayyn ja oikean lautan Manlyyn. Aluksi ostimme kuitenkin Centralin asemalta 62 dollarin viikkoliput Sydneyn julkisiin... Kyllä: VIIKKOLIPUN! Tällä lipulla pitääkin sitten rällätä koko rahan edestä.

Ensimmäiset päivämme käytimme tutustuen uusiin brasilialaisiin kämppiksiimme ja uuteen ympäristöön. Kämppiksemme olivat tosi herttaisia englanninkielen opiskelijoita. Oli mielenkiintoista kuulla tarinoita Brasiliasta. Meille paljastui esimerkiksi, että myös brasialaisilla on saunoja. Sauna on kuitenkin erilainen kuin Suomessa, koska lämpö on peräisin kuumasta lähteestä. He myös lausuvat sanan sauna samalla lailla kuin suomalaiset. Ehkäpä joku päivä menemme kyläilemään näiden brassien luo ja pääsemme henkilökohtaisesti kokemaan brassikulttuurin. ;) Beacheillä osataan bilettää ja Sao Paulossa on enemmän ihmisiä kuin Australiassa. Haha!

Manly on tosi viihtyisä kaupunginosa. Siitä tulee mieleen Surffers ilman korkeita rakennuksia. Manlyssä on noin 100 kahvilaa, baaria, ravintolaa... Siellä on siis paljon ihania pikkukahviloita ja pubeja. Manlyn ranta on myös viihtyisä, mutta kylläkin kohtalaisen suosittu. Pääkaduilla on myös kivoja vaatekauppoja, jos haluaa välttää Sydneyn shoppailuruuhkan. Myös lauttamatka Manlyyn on ihana: sieltä pääsee näkemään oopperatalon, Harbour Bridgen, Sydneyn rakennukset, kallioita, metsiä... Matka maksaa ilman matkakorttia vähän alle 8 dollaria.

Tutustuimme Brisbanessa suomalaistyttöön, jonka kanssa sovimme, että tapaamme Sydneyssä. Hän saapuikin pari päivää meidän jälkeemme ja tuli majoittumaan asuntoomme viikoksi. Teimme heti yhdessä retken Blue Mountainsille, jonne pääsimme ostamillamme matkakorteilla ilman lisämaksuja - onneksi! Menimme junalla Katoombaan, jonne oli matkaa pari tuntia. Valitsimme tämän paikan, koska halusimme nähdä kuuluisat Three Sisters -vuoret. Myös ennen Katoombaa olisi voinut jääädä pois junan kyydistä ja mennä katsomaan eri alueita Blue Mountainsilla. Myös auton vuokraus voisi olla hyvä idea, koska alue on niin laaja. Junallakin paikalle pääsi silti helposti ja edullisesti. Alueella voi tehdä pitkiäkin vaellusreissuja. Me kuitenkin tyydyimme lyhyen kaavan kävelyyn. Maisemat olivat upeita ja vuoret todellakin nimensä mukaisesti siniset! :D Yllätyksenä meille tuli, että Three Sistersille ei tarvinnut vaeltaa metsässä vaan kävelyreitti oli juna-asemalta pikkukylän poikki kävelyteitä pitkin suoraan look outille.

Teimme myös pienen kävelyretken Katoomban putouksille. Kävelyä oli noin 2 km ja tämä reitti oli vaelluspolku eli enemmän sellaista kävelyreittiä, mitä olimme odottaneet. Matkalla huomasimme pari kuukautta sitten olleen tulipalon jäljet. Palaneita puita näkyi paljon, mutta tulipalot eivät olleet saaneet sen pahempaa tuhoa aikaan tällä alueella. Alla on kuva Katoomban putouksista.

Tarkoituksenamme oli mennä Katoomban jälkeen vielä toiseen kylään Blue Mountainsilla, mutta olimme aikaisesta aamusta ja kuumasta päivästä jo sen verran uupuneita, että päätimme lähteä kotia kohti. Kaiken kaikkiaan Blue Mountains oli upea paikka. Ja voimme vaan kuvitella, että pitkillä vaelluksilla vielä upeampi.

Matkamme on kestänyt jo reilu kolme kuukautta. Aika täällä on mennyt aivan liian nopeaa! Emme tajunneet millään, että pian on jo joulu. Tämä on ensimmäinen joulumme muualla kuin Suomessa, joten kaipasimme tietysti normaalia valkoista joulua perheen kanssa. Myös se, että Australiassa on kesä joulun aikaan, tuntui oudolta. Ihmiset ovat kesälomalla ja kaupoissa mainostetaan kesävaatteita. Joulu näkyi myös yllättävän vähän Sydneyn katukuvassa. Joulukuusia ja valoja oli muutamia, mutta joulufiilistely ei ollut mitään verrattuna esimerkiksi Lontooseen. Alla hieman joulutunnelmaa Darling Harbourista.

Tarkoituksemme oli viettää suomalaista joulua 24.12. ja mennä 25.12. viettämään joulua rannalle australialaisten tapaan. Harmiksemme koko joulun satoi vettä, joten vietimme joulua asunnollamme yhdessä suomalaisen tytön ja brasilialaisten kämppiksiemme kanssa. 24. päivä teimme jouluaterian, johon yritimme tuoda suomalaisia jouluruokia. Löysimme pipareita ja glögiä Ikeasta ja Fazerin suklaata läheisestä scandinaavisesta kaupasta. Tämän lisäksi teimme kinkkua, kalkkunaa ja ostimme muutaman juuston. Brasilialaiset valmistivat myös meille heidän perinteistä ruokaansa, majoneesia... Ei ihan sellaista majoneesia, mitä luulimme... :D Mutta hyvää se oli: majoneesia, oliivia, perunaa muussattuna, kananmunaa muussattuna... Mekin yritimme parhaamme ja teimme torttuja ja pipareita. Alla lopputulos... Haha! Hillo ei ollut uuninkestävää ja taikinassakin oli muuten vain jotain vikaa... Lisäksi meillä ei ollut leivinpaperia, joten päädyimme käyttämään foliota. Älä kokeile tätä... Hah. Tortut jämähtivät yllättäen kiinni folioon. :D Aussiystävämme mukaan tortut näyttivät teurastetuilta tuulimyllyiltä... Enpä olisi itse keksinyt kuvaavampaa ilmaisua. Ei pipareidenkaan paisto täysin nappiin mennyt. Brasilialaiset saivat kuitenkin ensimmäistä kertaa tehdä pipareita ja he olivat siitä innoissaan! Tortutkin maistuivat heille...yllättävä käänne!

Meillä ei ole oikein mennyt nappiin tämä suomalaisen ruokakultuurin esittely... :D Surfferissa yritimme leipoa pullia surffarikämpiksellemme, mutta luonnollisesti poltimme pullat pohjasta ja päältä ne olivat raakoja. Unohdimme myös voidella pullat ja laitoimme liian vähän sokeria. Ne maistuvat palaneilta sämpylöiltä. Onneksi kämppiksemme paljastui luonnonlahjakkuudeksi pullien leipomisessa - taas yllättävä käänne! Hän poisti palaneet pohjat, voiteli pullat, lisäsi paljon sokeria päälle ja laittoi takaisin uuniin. Lopputulos maistui köyhiltä ritareilta! Enpä olisi osannut odottaa, että ihana elämäntapasurffarimme, joka ei siivoa tai kokkaa, paljastuu pullamestariksi. Meistä ei taasen ikinä tule minkään valtakunnan leipureita.

Hmm... Takaisin asiaan... Jouluateriamme jälkeen lähdimme juhlimaan baariin, sillä australialaisille  24.12 on juhlapäivä ystävien kanssa. Lähdimme siis viettämään iltaa Manlyn yöhön kahden aussin kanssa. 25. Päivä meni hieman plörinäksi juhlimisen suhteen, koska mikään baari ei ollut auki. Aussit viettävät tämän päivän yleensä ilmeisesti perheensä kanssa kotona. 26. Päivä aussit ovat taas vauhdissa ja tämä päivä on nimeltään boxing day. Boxing daynä kaupoissa alkaa hurjat alennukset ja Sydneyn keskusta oli tupaten täynnä ihmisiä! En ole ikinä nähnyt niin paljon ihmisiä. Tuntui kuin olisi kävellyt muurahaiskedossa. Poliisit valvoivat liikennevaloja, kauppojen sisäänkäyntejä, rullaportaita... Joka paikkaan oli jonot. Jopa rullaportaisiin. Jos halusit kauppaan, jonotat ensin, että pääset sisään kauppaan. Olipahan kokemus. Emme kuitenkaan ostaneet mitään, sillä meno oli niin hullua, ettemme jaksaneet jonotella sisään kauppoihin.

Alla kuvia lauttamatkasta Sydney-Manly.

Viimeisinpinä päivinä teimme coastal walkin Bondi Beachiltä Coocee Beachille. Tämä reitti oli yhteensä kuusi kilometriä. Upeat näköalat! Noosan ja Gold Coastin jälkeen rannat eivät kuitenkaan enää säväyttäneet samalla lailla. Päivä oli todella kuuma ja sen huomaa väkimäärästä Bondi Beachillä!

Kävimme myos eräänä päivänä katsastamassa turistikohteita Sydneyssä. Alla Harbour Bridge ja Opera House.

Pian joulun aika oli ohi ja olikin jo uusi vuosi. Emme voi ymmärtää, mihin 4 kuukautta on hävinnyt. Uusi vuosi Sydneyssa on ollut pitkään jo haaveena ja vihdoin tämä päivä koitti! Aloimme suunnitella uuden vuoden aattoa vasta edellisenä päivänä. Tiesimme, että meno on hullua ja hyviä katselupaikkoja täytyy tulla jonottamaan ajoissa. Emme kuitenkaan ymmärtäneet, miksi täytyy jonottaa, että näkee raketit. Meillä suomessa riittää, kun katsoo vaan taivaalle... Haha... Kävelessämme 30.12 Sydneyn keskustassa, huomasimme, että kaikki puistot oli jo aidattu ja muutenkin uuden vuoden järjestelyt olivat hyvässä vauhdissa. Kysyimmekin yhdeltä järjestyksenvalvojalta, mihin aikaan meidän täytyy tulla jonottamaan, jotta pääsemme sisään puistoon ja saamme hyvät paikat. Hänen vastaus oli, että hän menisi jo tänä yönä (aaton aattona) tai viimeistään viideltä aamuyöllä. Ilmeemme olivat varmasti näkemisen arvoisia ja mietimme, pelottelevatko järjestyksenvalvojat vaan tyhmiä turisteja. Idea Sydneyssä uutena vuotena on siis se, että kaikki puistot aidataan ja niihin pääsee vain rajattu määrä ihmisiä sisään. Osaan on pitänyt ostaa liput jo hyvissä ajoin etukäteen ja puistoalueet muistuttavatkin festareita. Onneksi Sydneystä löytää kuitenkin myös ilmaisia puistoja. Osassa puistoissa saa juoda, mutta nuo puistot ovat kohtalaisen syrjässä. Suurimmassa osassa puistoissa ei saa juoda, niin kun ei normaalistikkaan Australiassa julkisilla paikoilla.

Me aloimme todenteolla miettimään, missä halusimme viettää uuden vuoden aaton ja milloin menemme jonottamaan paikan päälle. Saimme eräältä paikalliselta vinkin, että menkää Balmaniin Birchgrove Parkiin. Kävimmekin katsastamassa paikan jo etukäteen ja päätimme, että menemme aattoaamuna Birchgrove Parkin vieressä olevaan puistoon, jonka nimi on Yurulbin Park. Näköalat olivat meinaan upeat! Suora näkymä Harbour Bridgelle! Aamulla otimme kello kymmenen lautan. Näky oli uskomaton. K-a-i-k-k-i Harbour Bridgen viereiset puistot ja alueet olivat jo täynnä ihmisiä. Kello oli kymmenen aamulla! Vad? Suumme loksahtivat auki ja mahanpohjassa tuntui jännitys siitä, että saammeko enää hyviä paikkoja puistosta. Puisto oli kuitenkin hieman syrjässä keskustasta, joten se ei onneksi ollut kovinkaan täynnä ja saimmekin täydelliset paikat!

Ei muuta kuin piknikki pystyyn! Olimme ottaneet alkoholikiellon hieman liian tosissaan, sillä jossain puistoissa tuota kieltoa kuulemma valvotaan tarkasti. Teimme hieman goonihedelmäsalaattia, vaihdoimme mehuihin sisällöt ja muuten vain piilottelimme juomia. Meidän onneksemme koko illan aikana poliisit eivät tulleet valvomaan puistoa.

Päivä meni nopeaa ja 'jonottaminen' oli tosi hauskaa: aurinko paistoi täydeltä taivaalta ja joimme kylmää kaljaa! Puistossa oli paljon ihmisiä, mutta yllätykseksemme se ei tullut missään vaiheessa liian täyteen. Klo 21 ammuttiin ensimmäiset ilotulitukset, jotka oli tarkoitettu perheille. Nämä tulitukset olivat jo niin upea näky! Pian saapui myös keskiyö ja hetki, jota olimme koko päivän odottaneet. En osaa edes kuvailla, miltä tulitukset näyttivät, eikä niitä voi ikuistaa kuviin. Ne olivat mielettömät, upeat, jotain aivan uskomattoman kaunista! Ilotulituksien jälkeen lähdimme suuntaamaan kaupunkiin, mutta matkamme sinne kesti tosi kauan, sillä bussit eivät kulkeneet ja taksia ei saanut, joten menimmekin suoraan vain kotiin. Kaiken kaikkiaan päivä oli onnistunut ja ikimuistoinen. Varmasti muistamme tulevana uutena vuotena, missä vietimme viime uuden vuotemme.

Hyvää alkanutta vuotta 2014 kaikille!

Nyt olemme tehneet koko matkan Cairnsista Sydneyyn. Reissun, jonka olimme suunnitelleetkin tekevämme. Matkan aikana olemme kuitenkin kuulleet niin moneen otteeseen, että Melbourne on Australian paras kaupunki, että päätimme jatkaa matkaamme vielä Melbourneen ja tehdä Great Ocean Roadin. Halusimme päästä mahdollisimmat halvalla, joten aloimme etsiä kimppakyytejä Melbourneen Gumtreen kautta. Lopen löysimmekin Australialaisen miehen, joka oli ajamassa yhdessä Hong Kongilaisen tytön kanssa kolmen päivän Coastal driven Sydneystä Melbourneen. Päätimme tehdä tämän pienen road tripin heidän kanssaan. Onhan rannikkoa pitkin paljon pidempi matka Melbourneen, mutta samalla maisemat ovat paljon upeammat kuin sisämaassa. Lisäksi meidän täytyi maksaa vain bensakulut, joten retki tuli todella edulliseksi. Tämän jälkeen viikko Melbournessa, ja 12.1 jatkamme matkaamme Uuteen-Seelantiin ja Australian aikamme on ohi! Huiii!

Alla on vielä kartalla tiivistettynä meidän matkamme Australiassa.

Linja-autoreissumme Cairnsista Sydneyyn Greyhoundin kyydissä.

Coastal Drive suunnitelmamme Sydneystä Melbourneen - Canberrassa emme kuitenkaan loppujen lopuksi poikenneet.